Kommunikationsparametre

GARD Pro Not Registered




Kommunikationsparametre

 

Sales Promotion
Salgsfremmende aktiviteter, der har til formål at større op om en reklamekampagne benævnes Sales Promotion. Personligt salg hører ikke under dette. Under Sales Promotion hører to underpunkter; Trade Promotion og Consumer Promotion.

Trade Promotion
Trade Promotion er sales promotion aktiviteter rettet med forhandlere og sælgere. Formålet er, at producenten eller importøren ønsker, at forhandler og sælger skal yde en ekstra indsats for at sælge netop deres produktprogram. Desuden vil et veltilrettelagt Trade Promotion ofte medføre, at producentens produkt opnår en fordelagtig placering i butikkerne.

At Trade Promotion aktiviteter kan bl.a. nævnes:

  • Markedsføringstilskud, herunder hyldepenge, annoncetilskud o.l.
  • Butiksmateriale i form af skiltemateriale, vareprøver osv.
  • Konkurrencer med kontanter eller gaver som præmier, eller med mulighed for at blive udpeget til f.eks. månedens forhandler.
  • Kurser og konferencer for sælgere, forhandlere og disses personale. Disse afholdes ofte i smukke omgivelser med alt betalt.

Consumer Promotion
Consumer Promotion er betegnelsen for de Sales Promotion aktiviteter, som producent eller importør af en mærkevare retter direkte imod forbrugerne. Consumer Promotion omfatter blandt meget andet følgende aktiviteter:

  • Præmiekonkurrencer.
  • Rabatkuponer og sampak (f.eks. sixpack Sodavand).
  • Samlemærker i pakningerne.
  • Events.

Sponsorering
Sponsorering er et samarbejde, som tilgodeser såvel som sponsorerede. Sponsor yder et økonomiske bidrag med at få en eller anden form for reklame ud af det.

Sponsorering kan forekomme i forskellige sammenhænge:

  • Sportssponsorering
    • Bruges primært til at opbygge et kendskab til virksomheden.
  • Sociale Sponsorater
    • Handler om at pleje sit image. (F.eks. at sponsorere penge til røde kors)
  • Kultursponsorering
    • Dækker et bredt spektrum af kunstneriske aktiviteter. Inden for kultur kan den sponserede være en person (kunstner) en gruppe af personer (kunstnergruppe) eller en organisation (kulturinstitution). Desuden kan der være tale om sponsorering af forestillinger, turneer, en særlig begivenhed osv. Dette benævnes arrangementsponsorering.
  • Institutionssponsorering
    • Er velegnet, når en virksomhed ønsker at opfylde langsigtede mål, f.eks. et forbedret corporate image.

 

GARD Pro Not Registered

Tags: , , , , , , , , ,

Kommentarer